onsdag 3 augusti 2011

Snabbt, smidigt och nyttigt!

Ja, man behöver inte ha följt den här bloggen så länge för att inse att matlagning och andra göromål i köket inte är min grej. Inte alls faktiskt! Men ibland måste även jag ut i köket och kolla läget. Så häromdagen var det dags för ett av de sällsynta besöken och då för att baka matbröd. Jag vet inte varifrån receptet kommer, bara att det är snabbt och enkelt gjort och dessutom hyggligt nyttigt.
Grovt Formbröd


3dl Rågkross
9dl Rågsikt
2dl Vetekli
3dl Vetemjöl special
3tsk Bakpulver
2tsk Salt
5tsk Bikarbonat
1dl Solrosfrö
1liter Filmjölk
2dl Sirap


Rör i hop alla torra ingredienser i en STOR bunke.
Tillsätt filmjölk och sirap.
Blanda ihop till en jämn smet.
Häll upp i 2 smorda formar.
Grädda bröden nederst 1 tim och 40 min på 175grader,
i min ugn behöver det inte gräddas så länge, jag brukar kolla efter drygt 1 timma och sen med jämna mellanrum....
Hoppas det smakar.
Sarah

1 kommentar: