tisdag 26 juli 2011

Lovikka i värmen

Ja, det finns ju roligare saker än att sitta och sticka med Lovikkagarn i Juli, men nu har jag ju gett mig den på att rensa upp lite i hemmet och göra klart sånt som bara ligger....
De här vantarna började jag på i vintras, jag gjorde inte ens klart den första, vilket resulterade i att när den andra var klar så var de inte lika stora, plus att den första blev allt annat är jämn eftersom den hade fått ligga till sig....
 Gör om, gör rätt!

Vantmönstret är det klassiska Lovikka, själva stjärnan såg jag på ett köpevantar i en tidning och det andra är mest påhitt längs vägen. Järbos Lovikka och stickor 4,5.
Med facit i hand kunde jag gjort vanten några varv längre innan intagningarna, men det funkar såhär också.
Eftersom det är ett duktigt restgarnsprojekt så virkade jag på en kant av fasta maskor för att göra av med mer garn.
Tummarna är på plats, trådarna är fästade och vanten är märkt och klar!
På det hela taget ganska nöjd.

Så glad i hågen traskade jag ut på balkongen (där stora delar av garnlagret bor) för att se hur otroligt mycket garnstashen hade minskat....
Yeah, right!
Lyfter på locket och inser att det kanske räcker till något eller några par till?

Jaja, igen med det locket för att plocka upp ett nytt projekt att sätta fingrarna i. Ni märker att jag i alla fall inte startar upp något nytt. Kanske kan min plan hålla trots allt?

Så det vara bara att öppna en annan låda, sticka ner handen och plocka upp en påse, vilken som helst.
Och se, det blev filten som faktiskt inte är jättegammal men som ändå i någon form av städiver har blivit undanplockad.
Får se hur länge jag hänger i den här gången....
Trevlig tisdag
Sarah

7 kommentarer:

  1. Hej Sanna! Jag har den på mitt Ravelry-konto. En fantastisk möjlighet finns på ravealry.com att hitta nya roliga mönster och ideer - helt gratis :) om du inte hittar den får jag blogga om den oxå ;)

    SvaraRadera
  2. Hej igen Sarah!
    Www.ravelry.com är någon helt fantastiskt om man vill få inspiration. Det kostar inget att vara med, man kan lägga upp sina egna alster om man vill eller bara titta runt vad andra har knåpat ihop. Man kan söka på garn eller t.ex på candle flame och vips poppar det upp fullt med mönster o bilder på det. En guldgruva! Syn att du inte bor granne med mig för då hade jag kunnat visa dig! Men du kommer inte ångra dig om du loggar in dig, men det kan bli svårt i början att slita sig från datorn...... :)

    SvaraRadera
  3. Jättesnygga lovikavantar, verkligen!!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket, det är ett bra sätt att bli av med garnslattar.

    SvaraRadera
  5. Känner igen det där. Med att man stickar i restgarn och lik förbannat har massor över. Vill du bli av med det svarta lovikkagarnet? Jag har lovikka i andra färger om du vill ha i utbyte. Eller kanske något helt annat. Ser ett par vantar till min bror framför mig. Tror han skulle uppskatta svart. Hör av dig i så fall.

    SvaraRadera
  6. Låter som en bra idé att byta garn med varandra, särskilt som det bara ligger där och dräller.... Sen vill man väl alltid göra sin bror lite glad? Är på semester just nu, återkommer när jag kommer hem. Mycket bra förslag från din sida!
    Sarah

    SvaraRadera