tisdag 30 augusti 2011

Loppisfynd

Jag är ingen loppisfyndare i vanliga fall, men under semestern besökte jag ett par olika loppisar. Bl a fyndade jag ett litet saltkar till flingsaltet, som min bloggväninna fick. Kul att gå o kolla på alla saker, mycket skräp finns det, men oxå guldkorn. Alla är ju inte intresserade av samma saker, bl a fyndade min dotter fyra stora snäckskal för 10kr, som hon ätit sallad och sås ur hela sommaren! Hon var nöjd, jag hade kanske inte köpt just dem...

Litet axplock av fynden:
.
Så här såg fatet ut innan behandligen
Ett gammalt husmorstrick, som E lärt mig, för att få silvret blankt igen, är att lägga aluminiumfolie i diskhon, på med salt och vatten och sedan i med silvret. Låt det ligga en stund så blir det som nytt igen. För att citera barnen: Trolleri! 


Så här fint blev det efter behandlingen.



Även vasen hittade jag!

Jag får följa med Sarah på hennes otaliga loppisbesök, alltid finns det nåt att fynda!

Ha en bra dag! Linda

3 kommentarer:

  1. Fungerar de?!?!?! Trodde de var en skröna (nu har jag ju inte så mycket silver så jag har kunnat pröva).

    SvaraRadera
  2. Ja, det funkar! Men när jag lade i alla mina silverbestick på en gång funkade det inte lika bra... Tar man några i taget blir resultatet jättebra!

    SvaraRadera
  3. Om kroka rakt är en 1:a så är kroka vante nånstans mellan 0,5 och 1,5. Kolla in här;
    http://ullcentrum.blogg.se/ och klicka på krokat. Det är där jag lärt mig ifrån. Just nu har jag en för lång krokningsnål, men det går bra iaf. Tummen är lite pecklig men man krokar ett par de maskor åt gången och då går det!!!

    SvaraRadera